امروز يك شنبه  ۱۵ مهر ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۱/۲۸- ۲۰:۰۴ - مشاهده: ۴۰۸

بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران درباره حق دفاع مشروع در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی

اعمال حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله نظامی غیرقابل توجیه رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق

  جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 14 آوریل 2024 بر اساس حق ذاتی دفاع مشروع از خود (Inherent right of self-defence) و طبق ماده 51 منشور ملل متحد، برخی از مراکز نظامی در فلسطین اشغالی را مورد هدف نظامی قرار داد. این عملیات نظامی‌به دقت متناسب سازی شده، در پاسخ به حمله نظامی رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ج. ا. ایران در دمشق و به شهادت رساندن مستشاران ارشد نظامی ایران صورت گرفت. این پاسخ، واکنشی به اقدام ناقض منشور ملل متحد، کنوانسیون‌های بین المللی به ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک 1961 وین و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین المللی از جمله ماموران و سازمان‌های بین المللی، انجام شده توسط رژیم صهیونیستی بود.

  متعاقب حمله این رژیم به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، مجموعه ای از اقدامات گسترده دیپلماتیک نزد کشورها و مجامع بین المللی برای درخواست محکومیت این تجاوز و تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد به عمل آمد. در طی نشست شورای امنیت، اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی از سوی اکثریت اعضای جامعه بین المللی محکوم گردید. با این وجود، متاسفانه معدود کشورهایی از جمله ایالات متحده آمریکا واکنش مسئولانه نداشتند و حتی صدور یک بیانیه محکومیت توسط شورای امنیت را بلوکه کردند. به این صورت شورای امنیت به عنوان نهاد مسئول حفظ صلح و امنیت بین المللی از صدور یک بیانیه مطبوعاتی محکومیت هم ناتوان ماند. روشن است که اینگونه رویکردهای حمایتی از رژیم صهیونیستی نتیجه ای جز تشویق سران این رژیم در استمرار اقدامات جنایتکارانه خود در منطقه نداشته و آنان را در این ایده که علیرغم اقدامات ماجراجویانه از مصونیت برخوردار هستند، تقویت می نمایاند.

  در چنین شرایطی، توسل به اقدامات دفاعی در اعمال حق دفاع مشروع، نشاندهنده رویکرد مسئولانه ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی در زمانی است که اقدامات جنایتکارانه و نسل کشی ملت فلسطین و تجاوزات نظامی مکرر علیه دولت های همسایه و آتش افروزی در منطقه و فراتر از آن، از سوی رژیم آپارتاید اشغالگر صهیونیستی همچنان ادامه دارد.

  جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اصول بنیادین خود به هیچ عنوان خواستار توسعه دامنه جنگ در منطقه نیست و این موضع را در عمل از طریق خویشتنداری مسئولانه در مقابل تجاوزات قبلی رژیم صهیونیستی به اثبات رسانده است. در عین حال، خویشتنداری، همیشگی نیست، چرا که به نظر می رسد تداوم آن، رژیم صهیونیستی را دچار سوء برداشت کرده است.

 اکنون دیگر کاملا روشن است که ادامه تجاوزات، جنایات و نسل کشی این رژیم در قبال غیرنظامیان فلسطینی علت اصلی بحران در منطقه غرب آسیا است. واقعیتی که تلویحاً یا تصریحاً توسط مجامع بین المللی از جمله شورای امنیت و دیوان بین المللی دادگستری مورد تصریح شده است.

 جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد دیگر کشورها نیز در عمل در جهت متوقف کردن ماشین جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع فلسطین اقدامات موثر و بازدارنده در دستور کار قرار دهند. لازم است حامیان غربی این رژیم و در راس آنان ایالات متحده آمریکا نیز علاوه بر اعلام مواضع، در این زمینه اقدامات عملی انجام دهند.

 پاسخ مشروع ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی می‌توانست بسیار گسترده تر از این صورت پذیرد، ولی با توجه به شرایط حساس منطقه و تمایل به پیشگیری از گسترش درگیری‌ها، تنها پاسخ حداقلی با هدف جلوگیری از تکرار احتمالی اینگونه جنایات و اقدامات غیرقانونی داده شد.

 پاسخ مشروع جمهوری اسلامی ایران به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی پایان یافته تلقی می‌شود. با این وجود، منطقاً چنانچه رژیم متجاوز اسرائیل و یا حامیان این رژیم دست به اقدامات ماجراجویانه جدید علیه ایران بزنند، جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت و شدت پاسخ خواهد داد و مسئولیت عواقب و پیامدهای خطرناک احتمالی ناشی از چنین وضعیتی، متوجه رژیم اسرائیل و حامیان آن خواهد بود. انتظار می رود جامعه بین الملل و حامیان این رژیم از ادامه اقدامات جنایتکارانه مغایر با قوانین و مقررات بین المللی این رژیم جلوگیری کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما