بخش کنسولی

معافیت کفالت

اشخاصی که مشمول خدمت نظام وظیفه (سربازی) می باشند و ادعای کفالت (نگاهداری) پدر، مادر، خواهر و ....... را دارند؛ پس از مطالعه ضوابط مربوطه در سایت سازمان وظیفه عمومی ناجا vazifeh.police.ir می بایست مراحل زیر را انجام دهند:

 - تهیه و تکمیل مدارک زیر و مراجعه به سفارت یا سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت جهت تایید مدارک.

-  مراجعه به اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه (میز خدمت واقع در ساختمان شماره 3 واقع در تهران میدان امام خمینی خ امام خمینی سردرباغ ملی) شخصاً، توسط پدر و مادر و یا وکیل خود به سازمان وظیفه عمومی ناجا واقع در (تهران - میدان سپاه) تحویل دهند.


مدارک مورد نیاز:

1- تکمیل یک برگ فرم درخواست معافیت کفالت مبنی بر تأیید وضعیت خانوادگی و صحت ادعای مشمول که به امضاء سه نفر از بستگان وی رسیده باشد.در مواردی که فرد بستگانی در خارج از کشور ندارد، پس از تکمیل و ارسال مدارک، شهود می توانند ضمن اعلام نسبت با مشمول، قسمت مربوطه را در ایران تکمیل نموده و سپس به تأیید یکی از دفاتر اسناد رسمی برسانند.

2- ارائه اصل شناسنامه جدید پدر و مادر مشمول و فتوکپی از کلیه صفحات، و یا گواهی فوت پدر و یا طلاقنامه مادر

3- ارائه اصل شناسنامه جدید خواهران و برادران مشمول و فتوکپی از کلیه صفحات، و یا گواهی فوت

4- ارائه دو قطعه عکس جدید پدر و مادر مشمول، 4*3 تمام رخ، بدون کلاه، عینک تیره و پشت نویسی شده، برای خانمها با رعایت حجاب کامل اسلامی

5- ارائه اصل شناسنامه جدید همسر و یا همسران دیگر پدر و فتوکپی از کلیه صفحات آن، و یا گواهی فوت آنها

6- ارائه اصل شناسنامه جدید مشمول و یک سری فتوکپی از کلیه صفحات آن حتی صفحات سفید

7- چهار قطعه عکس جدید مشمول، 4*3 تمام رخ، بدون کلاه، عینک تیره و پشت نویسی شده

8- ارائه اصل گذرنامه معتبر ایرانی مشمول و یک سری فتوکپی خوانا از تمام صفحات آن حتی صفحات سفید

9- ارائه اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی و گواهی اشتغال به تحصیل در صورت دانشجو بودن

10- ارائه اصل و کپی کارت شناسائی ملی

11- ارائه اصل و کپی مدرک اقامتی مشمول


12- تنظیم وکالت نامه توسط مشمول از طریق سامانه میخک mikhak.mfa.ir برای پیگیری پرونده در وزارت امور خارجه و سازمان نظام وظیفه (پدر و مادر نیاز به وکالت نامه ندارند)


فرم درخواست معافیت کفالت

Top of Form

فرم رسیدگی به وضعیت ویژه بستگان مشمول

Bottom of Form

ملاحظات: (لطفا قبل از تکمیل فرم های درخواست ، اطلاعات زیر را مطالعه نمایید)

راهنمای تکمیل برگ درخواست معافیت کفالت وبرگ تایید درخواست معافیت (فرم درخواست معافیت کفالت) ویژه مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور
الف- مشخصات مشمول:

1- مشمول با مراجعه به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران درخارج‌ ازکشور، تقاضای خود را برای بهره مندی از معافیت کفالت مطرح وپس‌ از دریافت برگ درخواست معافیت‌ از نمایندگی، نسبت به درج مشخصات‌ سجلی، تحصیلی، اقامتی خود اقدام نماید.

2- در صورتی که مشمول در خارج از کشور و بستگان وی که مدعی کفالت آنان است در داخل کشور حضور داشته باشند نیازی به تکمیل قسمت اظهاریه بستگان مشمول در فرم درخواست معافیت کفالت نمی باشد و نمایندگی صرفاً ردیف (1) قسمت گواهی را که در مورد مشمول است تایید و اقدامات بعدی را به عمل می آورد.

3- در صورتی که مشمول در داخل کشور و بستگان وی که مشمول مدعی کفالت آنان است درخارج ازکشور سکونت داشته باشند، حسب مورد ردیف های 1 تا 7 در قسمت اظهاریه توسط بستگان ذیربط تکمیل و نمایندگی صرفاً ردیف (2) قسمت گواهی را که درمورد بستگان مشمول است تایید و اقدامات بعدی را به عمل می آورد.

4- درصورتی که مشمول و بستگان وی که مدعی کفالت آنان‌ است هر دو درخارج‌ ازکشور سکونت‌ داشته باشند،کلیه قسمت های فرم درخواست معافیت کفالت حسب مورد تکمیل می گردد.

5- با تکمیل برگه‌ مذکور نیازی به صدور گواهی تجرد برای مادر، مادربزرگ و خواهرمشمول و همچنین گواهی قید حیات برای سایر بستگان که مشمول مدعی کفالت آنان است نمی باشد.

6- در صورتی که مشمول در خارج از کشور سکونت داشته باشد، پیگیری امور مربوط توسط پدر و مادر بلامانع است لیکن پیگیری اقدامات توسط سایر اشخاص نیازمند ارائه وکالت نامه از سوی مشمول خواهد بود.

7- در صورتی که معافیت کفالت نیازمند اعلام نظر پزشکی مبنی بر نیازمندی بستگان مشمول به مراقبت باشد و بستگان مشمول نیز مقیم خارج از کشور باشند، علاوه بر تکمیل فرم درخواست معافیت کفالت و ارسال مدارک مربوط به معافیت‌کفالت،می بایست  «برگ رسیدگی به وضعیت پزشکی ویژه بستگان بیمار مشمول » (جهت دریافت این برگ به قسمت معافیت پزشکی مراجعه شود)  توسط نمایندگی مجری معاینات پزشکی تکمیل گردیده و به همراه مدارک پزشکی مربوط به بیماری، به سازمان وظیفه عمومی ناجا ارسال گردد.(بستگان بیمار مشمول در صورت تمایل می توانند به داخل کشور مراجعه و در شورای پزشکی وظیفه عمومی مورد معاینه قرار گیرند)