بخش کنسولی

تشکیل پرونده، استعلام و تایید مدارک و اوراق تحصیلی

جهت انجام تایید مدارک و اوراق دانشجویی ضروری است ابتدا از طریق سایت میخک، قسمت امور دانشجویی،  اقدام نموده و پس از دریافت کد رهگیری با بخش دانشجویی به آدرس  par.student@mfa.gov.ir  مکاتبه نمایید.

کلیه اوراق و مدارک تحصیلی صادره دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی  دانشجویان و یا دانش آموختگان (فارغ التحصیلان) خارج از کشور قبل از ارزشیابی در داخل کشور باید توسط بخش دانشجویی سفارت تایید گردند. خاطر نشان می شود تائید مدارک تحصیلی خارجی در سامانه میخک صرفا به منزله اصالت و تعلق مدرک به دانش آموختگان ایرانی است. 

برای ارزشیابی مدارک صادره از فرانسه دانش آموختگان، لازم است متقاضی بر اساس رشته تحصیلی گذرانده شده در خارج از کشور، نسبت به بارگذاری مجدد مدارک تحصیلی خود در سامانه سجاد (http://portal.saorg.ir ) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا سامانه موحد (http://mohed.behdasht.gov.ir ) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام نماید.

ارزشیابی مدارک تحصیلی در ایران توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم , تحقیقات و فناوری انجام می‌شود. برای اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی این دو وزارتخانه مراجعه شود.

دانش آموختگان ذکور مشمول که دوره تحصیل آنان پایان یافته است:

یکی از بستگان درجه یک دانش آموختگان ذکور مشمول، پس از طی مراحل ارزشیابی مدرک توسط وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری، می‌بایست برای دریافت معرفی‌نامه به امور دانشجویان خارج از کشور مراجعه و سپس جهت اخذ نامه ضبط وثیقه به سازمان نظام وظیفه مراجعه نماید. نامه مذکور بایستی به اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه به منظور ارسال مجوز به سفارت در پاریس تسلیم شود. پس از اطمینان از حصول نامه توسط بخش گذرنامه این سفارت، مشمول می‌تواند درخواست گذرنامه خود را در سامانه میخک ثبت نماید و برای تغییر محل اقامت و دریافت مهر خروجی مشمولین اقدام نماید.

 

تایید مدارک دانش‌آموزی (Notes et Résultats ,Certificat Scolarité, Baccalauréat)

ابتدا نسبت به تایید مدارک خود توسط بخش تایید اسناد ( لگالیزاسیون ) وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه اقدام نموده و سپس نسبت به بارگذاری گواهی‌ها و یا مدارک در سامانه میخک (قسمت مدارک دانش‌آموزی) اقدام نمایید.تایید این مدارک طبق مصوبه هیات دولت مشمول پرداخت هزینه 24 یورو به ازای هر کد رهگیری خواهد بود.

تایید مدارک فارغ التحصیلی یا دیپلم‌های دوره‌های تخصصی:

 لازم است مدارک تحصیلی خود را به تفکیک مقطع تحصیلی و نوع مدرک به صورت جداگانه به صورت رنگی و خوانا در سامانه میخک، بخش امور دانشجویی، در بخش تایید مدارک بارگذاری نمایید و سپس مدارک لازم را به رایانامه بخش دانشجویی ارسال نمایید.

مدارک لازم جهت بارگذاری در سامانه میخک:

دانش آموختگان دکتری:

- گواهی موقت پایان تحصیلات یا مدرک نهایی در قسمت « تایید مدارک فارغ‌التحصیلی»

 - گواهی دانشگاه مبنی بر تاریخ شروع و پایان تحصیل

- گواهی دانشگاه یا استاد راهنما مبنی بر موضوع پایان‌نامه

- تصویر کارت اقامت یا روادید تحصیلی

- رضایت نامه به زبان فرانسوی (دریافت فرم)

دانش آموختگان کارشناسی و کارشناسی ارشد:

- گواهی موقت پایان تحصیلات یا مدرک نهایی در قسمت « تایید مدارک فارغ‌التحصیلی»

- ریز نمرات تمام دوره تحصیلی

 

 مدارک لازم جهت ارسال به رایانامه بخش دانشجویی:

- تصویر ثبت درخواست استعلام در سامانه میخک

- تصویر صفحه اول گذرنامه ایرانی 

- تصویر تمامی مدارک بارگذاری شده در سامانه میخک 

- آدرس الکترونیکی مسئول مربوطه در دانشگاه جهت ارسال استعلام 

- یک نسخه رضایت نامه به زبان فرانسه

* توجه

- بر اساس بخشنامه جدید هیات دولت از تاریخ 1400/09/10 انجام «استعلام» و «تایید» مدارک تحصیلی مشمول دریافت هزینه 24 یورو به ازای هر درخواست خواهد بود

- مدارک، اوراق یا گواهی‌های تحصیلی باید دارای سربرگ، مهر و امضای معتبر دانشگاه محل تحصیل باشند. در غیر این‌صورت بخش دانشجوئی از تایید آن معذور است.

- از ارائه آدرس رایانامه شخصی افراد ذیصلاح پرهیز شود.