بخش کنسولی

وکالتنامه و تصدیق امضاء

جهت انجام امور وکالتنامه ضروری است ابتدا از طریق سامانه میخک  اقدام نموده و پس از دریافت کد رهگیری و تهیه مدارک لازم به صورت حضوری به بخش کنسولی مراجعه نمایید. بدون ارائه کد رهگیری انجام امور وکالتنامه امکان پذیر نخواهد بود. لطفاً قبل از انجام مراحل فیلم های آموزشی مربوط به نحوه کار با سامانه میخک را مشاهده نمایید. لینک فیلمهای آموزشی مرتبط با سامانه میخک در ستون سمت راست صفحه قرار گرفته است.

 تعریف:

- تصدیق یا تایید اوراق و اسناد هموطنان ایرانی مقیم خارج از جمله وکالتنامه، رضایتنامه، صلح نامه، اقرانامه، تعهدنامه و ... توسط بخش سجلات سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور انجام می‌پذیرد.

- به منظور ایجاد سهولت در انجام امور هموطنان عزیز انواعی از وکالتنامه‌های دارای متن حقوقی جهت پیگیری و انجام امور مختلف در ایران در سامانه میخک قرار داده شده که می‌تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.

مدارک لازم:

1- حضور متقاضی و ارائه کد رهگیری

2- ارائه گذرنامه معتبرایرانی، اصل کارت شناسنایی ملی و یا شناسنامه

3- پرداخت هزینه: 

هزینه انواع وکالتنامه‌ها:

  • وکالتنامه فروش اموال غیر منقول (هرنوع ملک مانند زمین، منزل، مغازه و ... ):  132 یورو
  • وکالتنامه خرید اموال غیر منقول (هرنوع ملک مانند زمین، منزل، مغازه و ... ):  50 یورو
  • وکالتنامه فروش خودرو و بورس اوراق بهادار: 30 یورو 
  • وکالتنامه کلیه امور اداری: 20 یورو
  • گواهی امضاء: 15 یورو

 

*روش پرداخت هزینههای خدمات کنسولی تا اطلاع ثانوی: 

به دلیل برخی مشکلات و محدودیت‌های بانکی، ارائه خدمات کنسولی در این نمایندگی صرفاً به صورت حضوری و پرداخت نقدی از طریق "دستگاه دریافت وجه اتوماتیک" مستقر در سالن مراجعات بخش کنسولی، میسر است. بدیهی است به محض مهیا شدن روش‌های پرداخت غیرحضوری، مراتب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 *جهت صحبت با بخش وکالتنامه سفارت از ساعت 15 تا 16 روزهای دوشنبه تا جمعه با شماره تلفن 0140697973  تماس بگیرید.

ملاحظات:

1- تصدیق یا تایید اسنادی مانند وکالتنامه تنها در صورت حضور صاحب آن (موکل) در بخش کنسولی سفارت و ارائه مدارک شناسنایی معتبر ایرانی میسر خواهد بود.

2- متن سند نباید مغایر قوانین، مقررات و شئونات (مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ...) جاری ایران و فرانسه باشد.

3- به استناد ماده 1172 قانون مدنی واگذاری حضانت (و یا سرپرستی) فرزندان به غیر پدر یا مادر فقط با حکم دادگاه میسر خواهد بود. لذا تایید این گونه اسناد مجاز نیست.

4- بر اساس ماده 678 قانون مدنی تایید وکالتنامه ای که وکیل یا موکل آن فوت شده باشد ممنوع است.

5- انتخاب وکیل، تنظیم و ارایه وکالتنامه مستلزم دقت و بررسی است در غیر این صورت مشکلات و صدمات غیرقابل جبرانی را ممکن است برای صاحب آن ایجاد نماید.

6- بر اساس اطلاعیه اداره حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تصدیق یا تایید امضاء ذیل وکالتنامه یا اسناد بمنزله تایید مفاد و مندرجات آنها نبوده و دلالتی بر صحت و اعتبار آنها از لحاظ حقوقی ندارد. تشخیص صحت و اعتبار سند با مراجع قانونی و یا موسساتی است که این گونه اسناد به آنها ارایه می‌شود.

7- تایید امضاء اتباع ایران که سن آنها کمتر از 18 سال تمام باشد مجاز نبوده و تنها امضای ولی یا قیم قانونی ایشان تایید می‌شود.

8- طبق ماده واحده قانون رشد متعاملین مصوب 1312 ، رسیدن به سن 18 سال، اماره (نشان) رشد معاملاتی است. بنابراین بالغین زیر 18 سال سن، چنانچه مدعی دارا بودن رشد معاملاتی موضوع تبصره 1 ماده 1210 قانون مدنی باشند باید برای اثبات ادعای خود به طرفیت دادستان به منظور صدور حکم رشد اقامه دعوی نمایند و در این زمینه نیازی به اقامه دعوی از طرف ولی نیست، با این وجود ولی هم می‌تواند در این خصوص اقدام نماید.